Kinderen voor kinderen - Reisverslag uit Gouda, Nederland van braziliegroep2009 - WaarBenJij.nu Kinderen voor kinderen - Reisverslag uit Gouda, Nederland van braziliegroep2009 - WaarBenJij.nu

Kinderen voor kinderen

Door: Martijn Riet

09 Juli 2009 | Nederland, Gouda

Ola, queridas criancas do sitio Shalom,
Nos somos criancas da igreja “Westerkerk” de Gouda, Holanda.
Pela organisacao REMER ouvimos de voces
Fizemos fotografias e desenhos para voces
Da Holanda nos queremos vos dar apoio e pensamos a voces.
Comprimentos das criancas da igreja “Westerkerk”, da Holanda
Julio 2009

Mocht u niet direct begrijpen wat dit betekent, hoeft u zich niet te schamen. Ik zou het ook niet geweten hebben! Maar wat u hier leest is de Portugese vertaling van een briefje van de kinderen van de Westerkerk in Gouda aan de kinderen op de sitio in Piqueri, Brazilië. Dit briefje zit in een mooie rode map, samen met een aantal foto’s en 13 mooie tekeningen. Deze map zullen wij volgende week meenemen naar Brazilië.

Als groep voelen wij ons geroepen om iets voor de wereld, en in het bijzonder de Braziliaanse straatkinderen, te betekenen. Dat kan heel goed door naar Brazilië te gaan om daar fysieke arbeid te verrichten. Maar er zijn meer manieren. Bijvoorbeeld door kinderen in Brazilië en kinderen in Nederland in contact te brengen met elkaar. In de hoop dat dit een band schept.

We hebben het volgende bedacht: iedere zondagmorgen komen de kinderen van de Westerkerk bij elkaar in hun eigen dienst. Tijdens de samenkomst van 28 mei 2009, hebben de kinderen gehoord over het leven van Braziliaanse straatkinderen en het werk van REMER. Daarop zijn de kinderen enthousiast aan het tekenen geslagen, waarvan een map is samengesteld. Deze nemen wij mee naar Sitio Shalom en daar zullen wij vertellen over de kinderen in Nederland. Het zou geweldig zijn als de kinderen van de sitio met hetzelfde enthousiasme tekeningen maken voor de Nederlandse kinderen. Daarnaast kunnen de kinderen van de Westerkerk iedere zondag ‘een centje’ meebrengen en in een collectebus stoppen. Zo sparen ze voor concrete zaken zoals eten, kleding en schoolspullen voor de Braziliaanse kinderen. Het gaat hierbij niet zozeer om de hoeveelheid geld die de kinderen bij elkaar sparen, maar vooral om bewustwording.

O ja, tot slot zal ik u nog even de oorspronkelijke Nederlandse tekst van het briefje geven:

Hallo lieve kinderen van Sitio Shalom,
Wij zijn kinderen uit de Westerkerk in Gouda – Holland
Via de stichting REMER hebben wij van jullie bestaan gehoord.
Wij hebben foto’s gemaakt en kleurplaten voor jullie in deze map gedaan.
Vanuit Nederland steunen wij jullie en leven met jullie mee
Hartelijke groeten van de kinderen uit de Westerkerk in Gouda
Juli 2009

• 09 Juli 2009 - 18:18

Siem En Ria:

Lieve kinderen van de Westerkerk. Wat leuk dat jullie tekeningen hebben gemaakt voor de kinderen van de Sitio. Ik weet zeker dat ze deze heel mooi zullen vinden. Alvast bedankt! Wie weet nemen wij voor jullie ook van die mooie tekeningen mee!

groetjes, Siem en Ria

• 10 Juli 2009 - 06:43

Ada:

we hebben mogen zien, hoe de kinderen van de sitio stralen, omdat kinderen in nederland aan hen denken.
    dus: succes verzekerd, die tekeningen.