Wat gaan we doen - Reisverslag uit Gouda, Nederland van braziliegroep2009 - WaarBenJij.nu Wat gaan we doen - Reisverslag uit Gouda, Nederland van braziliegroep2009 - WaarBenJij.nu

Wat gaan we doen

Door: Martijn Riet

11 Juni 2009 | Nederland, Gouda

Op 18 juli 2009 vertrekken 13 vrijwilligers voor 23 dagen naar Brazilië om daar werkzaamheden te verrichten voor Stichting REMER / Help mij leven.

De Braziliaanse stad Rio de Janeiro telt enkele tienduizenden straatkinderen. Veel van deze kinderen komen op straat terecht omdat de thuissituatie problematisch is (slechte levensomstandigheden, gebroken gezinnen, alcoholisme, geweld en gebrek aan liefde). Eenmaal op straat volgt een harde strijd om het bestaan met bedelen, stelen, vechten, strijden om eten of drinken en terpentine- en drugsgebruik om de honger en de angst niet te voelen. Het recht van de sterkste is hier letterlijk van toepassing. Dagelijks worden straatkinderen bedreigd, in elkaar geslagen, opgejaagd, verminkt en vermoord. Veel straatkinderen worden geronseld door drugsbendes, want zij zijn goedkoop en het leven van een straatkind is nagenoeg niets waard. Eenmaal geronseld, krijgen de kinderen de meest rotte en levensgevaarlijke karweitjes toegewezen, zoals koerier of uitkijkpost voor rivaliserende bendes of politie.

Sinds 1988 helpt REMER ('Refúgio de Meninos e Meninas da Rua', ofwel 'Schuilplaats voor Straatjongens en -meisjes' ) straatkinderen in Rio de Janeiro. REMER is opgericht door de Nederlander Robert Smits, nadat hij tijdens een rondreis door Zuid-Amerika was getroffen door het trieste lot van de straatkinderen in Rio de Janeiro. REMER begeleidt jongeren in diverse fasen: preventief werk in de sloppen- en krottenwijken (favela’s) door samenwerking met de sportclub Sparta, eerstelijns hulp op straat, basiseducatie en sociaal-maatschappelijk werk, inloophuizen en permanente opvang van straatkinderen. Alle werkzaamheden zijn er op gericht om zoveel mogelijk kinderen weer een volwaardige plek in de maatschappij te bieden (resocialisatie). Daarnaast vind REMER het van belang om de kinderen te laten merken dat wel degelijk om hen gegeven wordt. Het werk van REMER is niet altijd makkelijk en zonder gevaar, maar ieder kind wat geholpen kon worden gaf genoeg voldoening om het werk voort te zetten.

De eerste dagen zullen wij in Rio de Janeiro verblijven om daar te helpen met het straatwerk in en rond de favela’s. Omdat het niet verstandig is om de met een grote groep de favela in te gaan, zullen we ons hiervoor opdelen. Op deze manier kunnen we in dagdelen in de favela gaan werken, bijvoorbeeld schilderwerk, een huisje opknappen, of bouwen. De anderen zullen onder leiding van een medewerker van REMER verschillende projecten in Rio gaan bekijken. Waarschijnlijk krijgen wij ook de kans om (beurtelings) met straatwerkers op pad te gaan om het vertrouwen van straatkinderen te winnen en broodjes en drinken uit te delen. Tot slot willen we een bezoek brengen aan Sparta om met de jeugd uit de favela te voetballen.

Op een afstand van 168 km van Rio de Janeiro, in het plaatsje Pequeri in de staat Minas Gerais, werd met steun uit Nederland een terrein van 36 hectare groot aangekocht. Op dit terrein is met de hulp van veel mensen en organisaties, een woonboerderij gesticht: Sitio Shalom. Kinderen die om wat voor reden dan ook niet bij hun familie kunnen wonen, uit Rio de Janeiro maar ook uit steden rondom Pequeri, kunnen hier in een veilige omgeving en onder professionele begeleiding in een gezinssituatie opgroeien. De woonboerderij bestaat uit acht woonhuizen voor kinderen die uit risicosituaties komen. Ieder woonhuis heeft een capaciteit van acht kinderen en een begeleider. Eén woonhuis fungeert als begeleid kamerwonen. De kinderen gaan naar school, krijgen een beroepsopleiding en worden op alle mogelijke manieren voorbereid op een terugkeer in de maatschappij.

Na ons bezoek aan Rio reizen we door naar Sitio Shalom om daar verschillende klussen te doen. Voor zover momenteel bekend, zullen we een kamer bijbouwen aan het paviljoen en de muur tussen de keuken en een kamer ernaast afbreken. Hierdoor ontstaat een soort woonkeuken. Ook moeten de huisjes worden opgeknapt: schilderen, glas vernieuwen, glaslatten aanbrengen, vochtplekken herstellen e.d. Tot slot zullen twee leden van de groep zich iedere werkdag een aantal uur bezighouden met knutsel-, sport- en spelactiviteiten.

Om onze taak uit te kunnen voeren, is geld nodig voor bouw- en spelmaterialen. Inmiddels is een actieperiode van start gegaan om geld in te zamelen. Alle vrijwilligers betalen hun reis- en verblijfkosten zelf. Dit betekent dus dat al het ingezamelde en gedoneerde geld volledig ten goede komt aan het werk ter plaatse.

Wil je bijdragen aan dit initiatief? Dat kan! Doneren kan via mij (laat het me even weten), of direct via de groepsrekening: Rekeningnummer 3224.14.474 Rabobank Moordrecht t.n.v. S.P. van Bueren eo. o.v.v. Braziliëgroep Gouda/Moordrecht/Zeist2009.

Voor meer informatie over het dagelijks leven in en rond de favela, het werk van de stichting of ons project, kun je bij mij terecht. Vergeet ook niet om even op de website van Stichting Help mij leven te kijken: www.helpmijleven.org (tip: rubriek ‘Brieven uit Brazilië’).

• 11 Juni 2009 - 18:29

Siem En Ria:

Hé, mensen, dat ziet er mooi uit!!
    groeten, en tot maandagavond!!

• 12 Juni 2009 - 13:28

Jacoline:

Hallo Braziliegroep.
    Nog maar een paar weekjes en jullie komen naar Brazilie. Geweldig! Ik kijk er naar uit en ik zal alvast zeggen: jullie gaan een bijzondere vakantie tegemoet. Het leven hier is bijzonder en de mensen zijn zo geweldig gastvrij en aardig! Ik hoop jullie de 18e te ontmoeten in Rio. Tot dan en veel succes met de acties.
    Groetjes Jacoline

• 16 Juni 2009 - 13:40

Ada Groenendijk:

Hallo team 2009
    Geweldig dat jullie naar Brazilie gaan. Met eigen ogen alles mogen zien is zo bijzonder.
    Een heel goede, gezegende tijd daar toegewenst en succes met de voorbereidingen

Groetjes Ada

• 16 Juni 2009 - 13:40

Ada:

p.s. en natuurlijk een heel dikke knuffel voor mijn dochter

• 21 Juni 2009 - 12:41

Christian:

Handig hè. Zon website. Nu kunnen we jullie gaan volgen de komende tijd. Succes met alles.

• 28 Juni 2009 - 18:35

Gerrie:

Beste Braziliegangers,
    Mooie site! Ik heb de emailadressen van de zondagsbrief en Prot. Kerknieuws toegevoegd, zodat wij aan het thuisfront van alles op de hoogte zijn en kunnen publiceren wat jullie meemaken.
    Goede reis!
    Gerrie