Donderdag 30/7 tot en met maandag 3/8 - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van braziliegroep2009 - WaarBenJij.nu Donderdag 30/7 tot en met maandag 3/8 - Reisverslag uit Pequeri, Brazilië van braziliegroep2009 - WaarBenJij.nu

Donderdag 30/7 tot en met maandag 3/8

Door: Janny Buma

03 Augustus 2009 | Brazilië, Pequeri

Donderdag 30 juli
Met een aantal mensen van de groep gaan we deze dag de deuren, kozijnen en luiken lakken. Het is wel de finishing touch! De huisjes zien er heel leuk uit en we verwachten dat de bezoekers van het feest aanstaande zaterdag de verandering wel kunnen waarderen.
Een paar mannen helpen Celso met het bouwen van de kramen die zaterdag tijdens het feest gebruikt moeten worden voor de barbecue en voor de verkoop van verschillende hapjes.
Dit is de laatste dag dat Anouk en Emmelie er zijn. Zij hebben corvee en hebben voor de kinderen van de sitio een leuke activiteit tijdens het kinderwerk van 14.00 tot 16.00 uur.
’s Avonds hebben ze voor de anderen van de groep pizza gemaakt. Heerlijk!

Vrijdag 31 juli
Het blijft maar mooi weer. Lekker om de vele was te kunnen drogen en ook lekker dat het verf- en lakwerk snel droogt.
De vrouwen gaan beginnen met het verven van de hekken om de veranda’s en de mannen tuigen de kramen verder op. Ze maken er een dak van bananenbladeren op, zodat er zaterdag genoeg schaduw is.
Na het middageten nemen we afscheid van Anouk en Emmelie. Veel kinderen en educadors zijn ook gekomen om de meiden uit te zwaaien. Na heel wat omhelzingen, zoenen, knuffels en tranen rijden ze weg. De achterblijvers zullen hun vrolijkheid en enthousiasme erg missen.
‘s Middags maken Ria, Joke, Loukie en Janny nog 40 meter slingers ter verhoging van de feestvreugde op zaterdag.
’s Avonds is er feest in het dorp, we besluiten met elkaar bij de pizzeria te gaan eten en dan naar het muziekfestival te gaan. Jopie en Janny hebben een variatie op de zingende zusjes ingestudeerd en verwachten met hun optreden Pequeri plat te krijgen. Helaas, ze mogen niet meedoen aan het festival, omdat de organisatoren enig niveau verwachten van de artiesten.
Na een afzakkertje op “ons terras” keren we met de combi huiswaarts.

Zaterdag 1 augustus
Het grote feest op de sitio!!
In het begin van de ochtend worden er nog allerlei dingen opgebouwd, zoals een springkussen voor de kinderen, een ballenbak voor de kleintjes en de eerder al gemaakte kraampjes worden verder ingericht.
Vanaf een uur of tien beginnen de gasten binnen te druppelen. Uit Rio komen de mensen van Nova Esperanza en Casa Betania , een paar leden en de predikant van de kerk die we de eerste zondag in Rio hebben bezocht, straatwerkers, kinderen die op de sitio hebben gewoond enz.
Het volleybaltoernooi begint ’s morgens om 10.00 uur en er wordt door vier teams om de eerste plaats gestreden. De winnaar is een team dat bestaat uit een paar jongeren van de sitio en uit Jacarézinho (een krottenwijk in Rio).
Ondertussen kan iedereen bij de verschillende kraampjes eten en drinken kopen. Favoriet is de barbecue van Celso.
Op het podium zijn er verschillende optredens: een dansgroep van de sitio, de groep trommelaars die we eerder al in Rio gehoord hebben en ook wij als Braziliegroep dragen ons steentje bij door het zingen van onder meer “Komt vrienden in het ronde”.
’s Middags wordt het voetbaltoernooi gehouden. Het gaat er fanatiek aan toe. De winnaar is een team dat al vijf jaar op rij gewonnen heeft:………..Zelfs het feit dat een team van de sitio in de meegebrachte DONK-shirts speelde en een ander team in de door Ajax gesponsorde shirts, kon daar niets aan veranderen.
Peter heeft nog heel veel pannenkoeken gebakken om te verkopen, maar dat loopt niet zoals op de Koninginnedag in Gouda. Daarom verdelen we het restant over de huisjes en we eten er ’s avonds zelf ook van.

Zondag 2 augustus
De groep is deze dag verdeeld in tweeën. Een deel van de groep gaat naar Ibitipoca, een groot natuurgebied op 3 uur rijden, de andere groep blijft op de sitio en maakt een wandeling in de buurt.
Ik (Janny) ben mee naar Ibitipoca. Toch een manier om iets meer van het land te zien. De rit er naar toe verschilt niet veel van de rit van Rio naar Pequeri, maar het laatste gedeelte (ca. 28 km!) over een zandweg naar boven is erg mooi. We moeten de bus voor het park laten staan en gaan lopend naar de camping, waar we nog drinken en wat lekkers inslaan. In het gebied is verder namelijk niets te koop. We dalen eerst af naar een beekje, wat nu ook echt een beekje is, maar in de zomer een grote woeste stroom kan zijn. We lopen over grote stenen en gladde stukken en hebben zicht op prachtige doorkijkjes. Dan lopen we naar een meertje met een waterval, waar we onze lunch opmaken. Robert, die deze dag onze chauffeur is en Rogier durven het koude water te trotseren; ik kom niet verder dan wat pootje baden. We rusten daar even lekker een half uurtje uit. Dan nemen we het pad langs de bovenkant terug. Dat is flink klimmen in de felle zon, maar de uitzichten zijn prachtig. Na de wandeling stoppen we nog even in het dorpje Ibitipoca. Dat wordt vooral bewoond door hippies en kunstenaars, die in winkeltjes hun eigengemaakte kunstwerkjes verkopen. Het oogt allemaal erg gezellig en gemoedelijk. Het dorp is tegenwoordig erg in trek, gezien de bouw van de vele hotels en chalets in de buurt. We rijden terug naar Juiz de Fora. In een spiksplinternieuw winkelcentrum eten we een hapje en Rogier kan er gelukkig een paar nieuwe schoenen kopen. Zo kan hij netjes naar de kerk!! Bij terugkomst op de sitio zoeken sommigen snel hun bed op. De anderen horen nog even de verhalen van de thuisblijvers over de wandeling naar de waterval van Pequeri, die ze nog steeds niet gevonden hebben.

Maandag 3 augustus
Hiep hiep hoera Peter is 60 jaar. Ria heeft gezorgd voor slingers, er worden nog wat ballonnen opgeblazen en opgehangen en samen zingen we “Lang zal hij leven”. Joke heeft vanuit Gouda een hele serie verjaardagskaarten (geschreven door vrienden en familie) meegenomen en daar is Peter een klein kwartiertje zoet mee.
Het is de bedoeling dat we ook nog de 2 huisjes vooraan bij de weg schilderen. Na een stemming worden de kleuren van de huizen geel en groen en het kantoor van Robert wordt blauw. Het ene huis wordt bewoond door de portier met zijn vrouw en het andere is tijdens de vakantie bewoond door de studenten uit Juiz de Fora. Het is erg warm vandaag en wat te zien is aan het langzame tempo heeft iedereen er last van. Toch gaan we stug door. Om 15.00 uur vieren we Peters verjaardag met een grote taart.

• 04 Augustus 2009 - 07:14

Gerrie:

Dag allemaal,

Dank voor het verslag! Peter, alsnog gefeliciteerd met je 6 kruisjes!

Groetjes
    Gerrie Lokum

• 04 Augustus 2009 - 09:44

Anouk:

o, o, o, wat zit ik nu even te balen dat ik hier zit!!
    ik was zeker weten mee geweest dat kouden water in met rogier en robert!! haha geweldig!!
    Het feest zie ik helemaal voor me! super leuk!
    hoop dat het niet al te warm is de laatste dagen en feliciteer peter nog even van me!

dikke knuf!!

• 04 Augustus 2009 - 13:55

De Boonstra's:

Hoi allemaal,

Super om jullie verhalen en ervaringen te lezen.

Veel plezier nog deze laatste week en geniet ervan.

Tot snel!
    Groetjes,
    hmmm

• 04 Augustus 2009 - 18:18

Christian:

Super. Klinkt erg goed. Dat Ibitipoca, komt mij wel bekend voor. Ben ook in het koude water gedoken. Veel succes nog de laatste week.
    Peter parabéns! met je 60e verjaardag.
    Je wordt een oude rot in het vak!
    Groeten aan iedereen.

• 05 Augustus 2009 - 10:03

Emmelie:

Nog een paar dagen en dan zijn ook jullie thuis!
    Ik verheug me al erg op de foto's van het feest! Ben heel benieuwd!

Kan iemand nog even de namen vragen van die tweeling waar van de ene blond en blank is en de andere donker?

Joke heeft nog een foto van mij met die twee!
    Tot gauw!

Liefs

• 05 Augustus 2009 - 14:02

Tineke,janbruin :

Wat een ervaringen doen jullie op. Stimulerend om daar van de vruchten te plukken als weer in Gouda bent. Shalom

• 05 Augustus 2009 - 14:40

Jacoline:

Hoi beste mensen,
    Wat onwijs leuk om nog steeds een stukje te lezen. Op deze manier lijkt het niet zo ver weg en ben ik er nog steeds een beetje bij.
    Eu tenho muito saudades.
    Doe iedereen de groeten daar.

• 06 Augustus 2009 - 11:04

Ada:

hallo allemaal,
    nog even de laatste loodjes en dan zit het er weer op.
    jammer dat het bijna voorbij is, maar heel fijn dat jullie dit mochten doen.
    goede thuisreis
    groetjes